יום שישי, 13 בינואר 2012

הברית של פורת

פורת נולד ב-י' בטבת, ביום החמישי, שהוא מקביל לחלק החמישי של פרשת "ויחי". כשהתחלנו לחשוב על שמות לבננו, נזכרנו בשם שחשבנו עליו כבר בעבר, וכשפורת נולד- ראינו עד כמה יש משמעות לזמן לידתו: "בן פורת יוסף בן פורת עלי עין בנות צעדה עלי שור" לשון הברכה היא לשון תנ"כית עתיקה וקשה להבנה. כשהגעתי לתפילה בשבת האחרונה כאן בחב"ד, ציפיתי בכליון עיניים לקריאת התורה, כי הרגשתי שאנמי עומד לקבל סימן מובהק לבחירת השם, ואכן כשפתחתי את החומש- שמחתי לגלות שיותר ברור מזה לא יכול להיות, ושהשם פורת עליו חשבנו בעבר, מהדהד בפרשה ונמצא בדיוק בחלק החמישי המקביל ליום חמישי בשבוע.
בפרשת "ויחי" אנו נפרדים משני גדולי אומה- יעקב אבינו ויוסף הצדיק. פורת, כאמור, נולד ב-י' בטבת. כידוע, יום זה הוא צום על תחילת המצור של נבוכדנצאר מלך בבל על ירושלים בתקופת בית המקדש הראשון. בנוסף, יום זה הוא יום הקדיש הכללי, המשמש יום זיכרון לכל אלו שזמן מותם בשואה אינו ידוע. ביום זה, סבתי ציפורה מדליקה נרות זיכרון בביתה לזכרם של יוסף אחיה, יעקב אביה, שיחד עם אמה, חיה, נספו בשואת אירופה. פורת מסמל בעינינו, מעבר למשמעויות אותן נפרט עוד מעט, את היותנו פארות, כלומר- ענפים נושאי פרי, הממשיכים לצמוח ולשאוף לגובה, חרף כוונות הזדון של אויבינו.
ולמשמעות השם פורת: פורת בא מהשורש פרי, פריון. הביטוי "בן פורת" פירושו בן לעץ פורה, כלומר- ענף פורה. "עלי עין"- עין זהו מעין, המזכיר לנו את "כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעיתו". "בנות צעדה עלי שור"- שור הוא חומה, וה"בנות" הן הענפים המשתרגים על גבי החומה. הביטוי "בן פורת יוסף" נאמר כשרוצים לשבח אדם ולהגן עליו מפני עין הרע. יוסף הצדיק נחשב מוגן מעין הרע, מפני שכזכור, עמד בפני פיתויה של אשת פוטיפר, ולא נתן לעין רעה להשפיע עליו, חרף יופיו וחכמתו.
רש"י מפרש את המילה 'פורת' במשמעות של 'חן', כלומר- יוסף הוא אדם מלא חן, ומשמעות הברכה "בן פורת עלי עין" היא "כי חינו נטוי על על העין הרואה אותו". בכל זאת, רוב הפרשנויות מפרשות 'פורת' במשמעות של פרי ופריון, כפי שכותב הרב סעדיה גאון: "כענף הפורה על עין מים,
שיש לו שורשים שנתפשטו על חומה".
הרמב"ן מחבר את המילה פורת למילה 'פורנא', שפירושה שבח. הברכה "בן פורת יוסף", לפיו, היא ברכת שבח, הצלחה ופרנסה.בנוסף, מפרש הרמב"ן שהמילה 'בן' פירושה כנה. כנה – החלק התחתון של הצמח, שעליו מרכיבים את הזן הנוסף שמעוניינים בפירותיו, וכן כינוי לעם ישראל. הרמב"ן מתבסס על ההקבלה בפסוק "וכנה אשר נטעה ימינך ועל בן אמצתה לך" )תהלים פ', ט"ז(. כלומר- 'בן פורת'- כנה מלאת פארות.
עניין נוסף הנקשר בפורת הוא נהר פרת. לפי רש"י זהו "הנהר החשוב מכולם הנזכר ע"ש ארץ ישראל". נהר פרת הוא הגבול המזרחי והצפוני של ארץ ישראל המובטחת- נהר היוצא מתורכיה, דרך סוריה וחובר בעיראק לנהר החידקל, ומפרה את כל איזור הסהר הפורה- מסופוטמיה. לכן
שמו גם נובע מאותו שורש- פרת, מפרה את האדמה.
בפיוט אותו אנו שרים בשבת- 'דרור יקרא', מופיע המשפט "דרוך פורה בתוך בצרה"- אנו מבקשים בדרך משל שכשם שדורכים את ענפי הגפן הפוריה בזמן הבציר כדי להכין יין, כך אנו מבקשים מהקב"ה לנצח את "בבל אשר גברה", המיוצגת בשיר הזה בשמה של העיר 'בצרה'
השוכנת על גדות הפרת. וזה מחבר אותנו שוב ל-י' בטבת )תחילת המצור הבבלי על ירושלים(.
משמעות האותיות פ', ר' ו-ת'. על פי הספר "ראשי מילין" של הרב קוק- פ'- מזכירה את הפה המדבר, אשר נותן ביטוי לאוצרות הרוח. "רוח ממלא", הפה הוא יתרונו של האדם בעולם, מפני שהוא, על פי היהדות, מוגדר במדרגה הכי גבוהה- "מדבר", המדרגה הרביעית בדירוג של דומם, צומח, חי ומדבר. האדם המסוגל לבטא במילים רעיונות רוחניים גבוהים. העולם נברא בשבעה מאמרות. הדיבור בפה יוצר מציאות! ר'- מייצגת את המשיכה מהעולם העליון לעולם הזה, חלקה הרחב למעלה, הויא מושכת קו מהעולם העליון לעולם הזה. הבסיס נמצא בעולם העליון. ת'- מייצגת את כל האותיות, "את כל הרשמים כולם, שואפת מגבהי מרומים, יורדת מטה ושוב פונה כלפי מעלה". "תווי חיים המחזירים ליסוד החיים גם את תווי המוות והכליון". ת' מייצגת גל שעולה ויורד ועולה, סיכום של המציאות שהיא מעגלית, כמו העולם שלנו ששואב כוחותיו מהעולם העליון, ומגמתו לחזור הלאה לעולם העליון. החלטנו להוסיף לפורת את האות ו'- ו' החיבור, המסמלת את "התאחדות התכנים", את החיבור והייחוד- ההצטרפות בין עולם עליון לתחתון, בין עבר לעתיד. היה לנו חשוב להוסיף אותה כדי ליצור שלמות לשם, עם ייצוג של שם ה' בשמו של פורת, וכמובן- למנוע טעויות בקריאת שמו. לסיכום מהות האותיות- הן מלמדות אותנו שעל ידי דיבור קדוש, נקי ומדוייק, אנו מחברים את העולם העליון עם התחתון. על ידי הפה המדבר דברי קדושה, אנו מחברים את העולם העליון עם העולם שלנו ויוצרים חיבור הדדי המעלה אותנו מעלה, כמו ענפים נושאי פרי.
אנו רוצים לאחל לבננו את מה שאיחל יעקב ליוסף- "בן פורת יוסף, בן פורת עלי עין"- שתמיד תשא חן בעיני אלקים ואדם. תפרה ותרבה בתורה ומעשים טובים, שתהיה לפרי מפואר של עם ישראל ושל ביתנו הפרטי.











































































































































































































































אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה